Dorsoduro

Cultuur ligt voor het oprapen

  • Home
  • Dwarskijken
  • Muurmuseum
  • Poëzie
  • School en kunst
  • Contact

Vrije Akademie

5 juni 2022 door Peter Zunneberg 1 Reactie


Tussen 1786 en 1788 reisde Johann Wolfgang von Goethe door Italië. Hij schreef erover in zijn Italienische Reise, dat wonderlijk genoeg pas ruim 25 jaar later, in twee delen tussen 1813 en 1817, verscheen. Wat hier van belang is, is het motto, Et in Arcadia ego, Auch ich (war) in Arkadien. Erg origineel was dat niet, de schilder Giovanni Francesco Barbieri, beter bekend als Guercino, schilderde al in het begin van de 17e eeuw een doek met deze titel. Maar het zegt veel over hoe Goethe Italië zag. Arcadië is al sinds de klassieke oudheid een ideaal-landschap, dat bijvoorbeeld door de Romeinse dichter Vergilius werd bezongen in de vorm van idyllen, korte gedichten met beschrijvingen van landschappen in een lieflijke en vredige stijl. Bij Thomas Eakins zien we iets we iets van die idylle in zijn schilderij Arcadia, waar een naakte jongeman op een fluit speelt, twee andere aan zijn voeten liggen, waarbij een van hen een panfluit bespeelt.

Wandsculptuur, Vrije academie, Nijmegen, Dwarskijken, Muurmuseum
Arcadia van Thomas Eakins
Thomas Eakins, Arcadia, 1876

Morgen
In 1808 schilderde Philipp Otto Runge Der Morgen. Enkele jaren daarvoor had Runge kennis gemaakt met Goethe. Ze troffen elkaar af en toe, maar onderhielden een zeer frequente briefwisseling. Bij een ontmoeting, maar misschien ook per post heeft Runge Goethe vier etsen cadeau gedaan met het thema Tageszeiten. Der Morgen is daar ongetwijfeld de eerste van die Runge schilderde. Aan de andere drie is hij waarschijnlijk niet toegekomen, Runge overleed in 1810 aan tbc.
In Der Morgen staat de geboorte centraal. We zien een jong kind in het gras liggen, geflankeerd door twee putti. Over wie de vrouwenfiguur in het midden moet voorstellen, lopen de meningen uiteen. Het zou Aurora kunnen zijn, de Romeinse godin van de dageraad. Maar er is ook gesteld dat het de maagd Maria is, wat maakt dat het kind Jezus is. De hele voorstelling baadt in een hemels licht, waarin een koor van engelen dartelt.
Of de voorstelling al dan niet allegorisch of religieus geïnterpreteerd moet worden, doet er eigenlijk niet zo veel toe. Waar het om draait is de puurheid, de onschuld, het onbedorvene van en pasgeborene. En dat sluit aan bij de ideeën van de idylle en Arcadië. Bij Eakins zien we daarvan een idealisering, waar de jongelingen dat hebben vast weten te houden.

De Lindenberg
En dat brengt ons bij De Lindenberg. In 1972 werd in Nijmegen een cultureel centrum gebouwd, naar een ontwerp van architect Wout Eijkelenboom. Bij het bouwen had men rekening te houden met een hoogteverschil van zeven meter, wat terug te zien is in de vele trappen in het gebouw. Lang was in De Lindenberg de muziekschool, de bibliotheek en de vrije academie gevestigd. De bibliotheek is inmiddels verhuisd, maar De Lindenberg is nog altijd centrum voor de kunsten, met tal van lokalen voor muziekles, diverse ruimtes voor theater en een restaurant.

Der Morgen van Philipp Otto Runge
Philipp Otto Runge, Der Morgen, 1808
Details van de wandsculptuur van Krijn Giezen op de Lindenberg in Nijmegen
Cursisten Vrije Academie, Wandsculptuur (details), 1972

Een van de blikvangers op een van de blinde muren is een kunstwerk, dat bestaat uit acht staande platen. Ogenschijnlijk is het brons, met zijn typische groene kleur van patina, maar de delen zijn allemaal gemaakt van kunststof. Het werk heeft iets weg van een lambrisering. Op de platen zijn vooral bloemmotieven te zien. Maar ergens daartussen zien we twee kinderen. Een speelt er fluit, de ander leest een boek. Het is het idyllische beeld van het kind dat hier, op deze plek, het schone en het mooie kan leren.
Makers van het werk zijn acht cursisten van de Vrije Akademie, een van de gebruikers van De Lindenberg. Onder leiding van beeldhouwer Ed van Teeseling maakte elk een paneel. Dat verklaart ook de stilistische verschillen. Niet dat dat er veel toe doet, juist door de vorm is er sprake van eenheid. Het werk kreeg zijn huidige plek toen in 1977 de Vrije Academie 25 jaar bestond en de cursisten het schonken aan De Lindenberg.

Bedreigd
Nu zijn er al jaren plannen om De Lindenberg ingrijpend te renoveren dan wel geheel te slopen en er een nieuw gebouw neer te zetten. Op internet vond ik een overzicht van wandgebonden kunst. Hiertoe behoort ook het wandplastiek. Opmerkelijk is de laatste kolom waarin de waardering vermeld staat door een expertteam. ‘Laag’ staat er achter het werk. Ik kan me daar, gezien de herkomst en de geschiedenis van het werk iets bij voorstellen. Toch zou ik het jammer vinden als het werk verdwijnt. Het thema van het kind dat opgroeit in de natuur is belangrijk genoeg om dat, zeker in een stedelijke omgeving van baksteen en beton als ideaalbeeld te blijven uitdragen.

*****
Disclaimer:
Op basis van diverse bronnen ben ik er lange tijd van uitgegaan dat beeldend kunstenaar Krijn Giezen de maker was van dit wandplastiek. Een reactie op het verhaal door J.A.M. Willems bracht me aan het twijfelen. Bij De Lindenberg was het docent Wilma Coehoorn die me het ware verhaal over de totstandkoming van het werk kon vertellen. Ik ben beide zeer erkentelijk.

Categorie: beeldhouwkunst, Dwarskijken, literatuur, Muurmuseum, schilderkunst Tags: Ed van Teeseling, Johann Wolfgang von Goethe, Krijn Giezen, Nijmegen, Philipp Otto Runge, Thomas Eakins, Vrije Akademie

Reacties

  1. J.A.M. Willems zegt

    12 maart 2025 om 10:59

    Geachte heer Zunneberg,
    Even een reactie op het verhaal van Krijn Giezen :
    Het werk Arcadia op de binnenplaats van Cultureel Centrum De Lindenberg in Nijmegen bestaat NIET uit 8 bronzen platen !!!
    Het kunstwerk is gemaakt van fiber glass epoxy (kunsthars) en kunstig afgewerkt als ware het bronzen platen. Dit spul is blijkbaar weersbestendig genoeg, want het werk staat al meer dan 50 jaar buiten in weer en wind.
    De achterzijde van het werk is een soort PUR schuim.
    Met vriendelijke groeten,
    J.A.M. Willems
    De gegevens zijn afkomstig van personeel van De Lindenberg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorie

  • architectuur
  • beeldhouwkunst
  • Chronogram
  • Dwarskijken
  • erfgoed
  • film
  • fotografie
  • Jaar van het boek
  • Kunstcolumn
  • literatuur
  • Muurmuseum
  • muziek
  • omgevingskunst
  • Op zoek naar Schwind
  • poëzie
  • schilderkunst
  • School en kunst
  • stedenbouw
  • street art
  • tekenkunst

Trefwoorden

Adolf Friedrich von Schack Amersfoort Amsterdam anoniem Arnhem Berlijn Den Bosch Den Haag Doetinchem Dordrecht Eindhoven Enschede Franz Schubert Gent Gorinchem haiku Harderwijk Heerlen Helmond Hengelo Ida Gerhardt Ingmar Heytze Jaap Robben Leeuwarden Leiden Maastricht Michelangelo Middelburg Moritz von Schwind München Naarden Nijmegen Nunspeet Rome Rotterdam sonnet stadsdichter Tilburg Utrecht Venetië Venlo Watou Wenen Willem Wilmink Zutphen

Alle trefwoorden

Copyright Dorsoduro © 2025 · Log in