Piero di Cosimo (1462 – 1522), Maria Maddalena, Gallerie Nazionali di Arte Antica di Roma, Palazzo Barberini, Rome
Di Cosimo werd geboren in Florence. Hij was afkomstig uit een artistieke familie, maar zijn naam heeft hij van zijn leermeester Cosimo Rosselli. Samen assisteerden zij bij het beschilderen van de Sixtijnse Kapel in Rome. Di Cosimo schilderde vooral bijbelse scenes. Gedurende zijn loopbaan zijn er verschillende invloeden zichtbaar, onder andere van Ghirlandaio en Leonardo da Vinci.
In deze reeks is Maria Magdalena al vaker langsgekomen. Dit schilderij is vergeleken met andere opvallend ingetogen. Geen ontbloot bovenlijf, geen zweep of karwats, geen onherbergzaam landschap en geen schedel. Het enige attribuut dat direct naar haar verwijst is de zalfpot rechtsonder in de hoek. Lange tijd is gedacht dat Maria Magdalena een vrouw van lichte zeden was. Dat beeld is aan het kantelen. Bij Di Cosimo is die opvatting zichtbaar in de opvallende, felgekleurde kleding en het weelderige loshangende rode haar. Volgens een van de bijbelverhalen heeft Maria Magdalena bij een maaltijd de voeten van Jezus gezalfd, vandaar de zalfpot als attribuut.