In de HBO Max hit-serie The White Lotus zit een scène waarin een vrouw alleen door het Siciliaanse stadje Noto loopt. Ze wordt tamelijk agressief benaderd door tientallen mannen. De mannen komen zo hongerig over, dat je je gaat afvragen of er in Noto überhaupt wel vrouwen wonen. Nu zitten er in The White Lotus heel veel karikaturale personages en scènes, dus echt verbazingwekkend zou het niet moeten zijn. Toch vond ik binnen die context dit clichébeeld van de Italiaanse man, anno 2022 nog wel, te veel over-the-top. Het deed me bovendien denken aan de beroemde foto American Girl in Italy van Ruth Orkin. Maar die is inmiddels zeventig jaar oud.
Pas kwam ik een foto tegen die laat zien dat het haantjesgedrag niet exclusief Italiaans is. In 1955 maakte Sabine Weiss een foto van een vrouw die door een straat loopt en wordt aangestaard door mannen. New York, 1955 is de titel. Maar leg de beide foto’s naast elkaar en je kan niet anders dan concluderen dat die van Weiss het aflegt. De foto van Orkin is zoveel krachtiger, omdat alle mannen op de vrouw reageren. Bij Weiss zijn het alleen de vier mannen die links op het ventilatierooster zitten. De man die tegen de gevel leunt kijkt een andere kant op. Daarnaast zit een man die geamuseerd naar de vier kijkt en naast hem zit een man te schrijven. De lopende vrouw lijkt zich van de aandacht ook niet bewust, terwijl ze zich in Orkins foto juist terdege weet hoe de mannen om haar heen op haar reageren.
Wat bij Weiss ook niet helpt is dat er rechts nog een groepje mensen staat. Hier is een vrouw in gesprek met mannen. Hiermee wordt het idee van de Battle of the Sexes grotendeels ontkracht.
Zoals ik me eerder afvroeg of Mario de Biasi de foto van Ruth Orkin heeft gekend, gaat dat ook op voor Weiss. En zelfs als je kunt aantonen dat ze de foto van Orkin kende, is het onmogelijk vast te stellen of ze die bewust heeft nagevolgd.
Kijkend naar andere foto’s van Sabine Weiss, komen er talloze associaties met andere fotografen op. Haar spel met licht en schaduw en het perspectief dat zij kiest, is vaak net wat gedurfder dan van die collega’s. Maar juist bij deze foto gaat dat niet op.
Hans van Meteren zegt
Interessant! Ik hou van foto’s en fotograferen en beide, het eerste wat meer dan het andere omdat ik geen doka meer heb, vooral in zwart-wit. Nu bezig met een boek van Joel Meyerowitz, die ik erg waardeer. Op zoek naar mijn manier van street photography.
Hans van Meteren