Deventer is een oude Hanzestad. Er zijn bronnen teruggevonden uit de 14e eeuw die melding maken in welk huis, of beter gezegd huizen, het stadsbestuur zetelt. In 1637 is het de Amsterdamse bouwmeester Philips Vingboons die een ontwerp maakt voor een nieuwe gevel, zodat er na de voltooiing één groot statig pand staat, dat dienst doet als stadhuis.
Zoals dat in de loop van de 20e eeuw ging, werd het stadhuis te klein voor het alsmaar uitdijende ambtelijk apparaat en ook de toevoeging van een naastgelegen 17e-eeuws landhuis bleek niet toereikend. En dus werden er zo’n tien jaar geleden plannen gemaakt voor de bouw van een nieuw stadskantoor op de plek waar eerder de schouwburg stond. Een eerste ontwerp stuitte op veel verzet van de Deventer bevolking en uiteindelijk kwam er een nieuw stadskantoor naar ontwerp van Willem Jan Neutelings en Michiel Riedijk, die samen eerder tekenden voor Beeld & Geluid in Hilversum.
Maar het was kunstenaar Loes ten Anscher die ervoor zorgde dat het gebouw echt beeldbepalend werd. Zij kwam met het idee om de ramen uit te voeren in glas-in-lood, maar dan niet met symmetrische, kleurige vlakken of met gebrandschilderde historische voorstellingen. Nee, zij vroeg inwoners van de stad om een vingerafdruk. In totaal zijn er 2216 verschillende vingerafdrukken te zien in even zoveel vensters van verschillende grootte. Zo straalt het stadskantoor uit dat het van de stad en alle Deventenaren is.
Peter Zunneberg zegt
Kunstenaar Casper ter Heerdt (https://casperterheerdt.wordpress.com/) laat het volgende weten:
“Idd een geweldig verbindend werk! Het lijkt overigens wellicht glas in lood, het zijn echter open roosters, gegoten in aluminium. Bronsgieterij Kemner in Cuijk heeft de 2300 delen destijds gegoten.”