Wij verbinden iedereen in Europa luidt de advertentietekst van T Mobile. De advertentie toont een landschap met bergen en een rivier. De beide oevers worden verbonden met een ophaalbrug en de letter T van de telecomprovider.
Het beeld is niet echt een foto, het is meer een soort computeranimatie. Dat is ook niet zo vreemd, want de beide delen van de stad zijn samengesteld uit bekende gebouwen. Zo is links boven de brug de Dom van Praag herkenbaar, terwijl in het stadsdeel aan de andere kant van het water de Londense Big Ben, het reuzenrad uit het Prater in Wenen en de Berlijnse Brandenburger Tor te zien zijn. Rechts op de voorgrond staat een amfitheater dat gelijkenis vertoont met het Colosseum in Rome, maar dan nog nagenoeg intact. Leuk idee bij de advertentietekst, de verbinding van de brug en de T en heel Europa via beroemde gebouwen in één beeld gevat.
Maar waar hebben we dit eerder gezien? In Nijmegen, op de Prins Bernhardstraat, in een kunstwerk van Cor Litjens.
In 1895 werd in Nijmegen Het Volksbelang opgericht, een stichting die zich inzette voor goede woningen voor minder draagkrachtigen. Het eerste woningbouwproject werd de wijk ‘Oud Volksbelang’, tussen de Prins Bernhardstraat en de Groesbeeksedwarsweg. Door de jaren heen groeide het woningbestand van Het Volksbelang en werden de kosten voor onderhoud steeds hoger. OP een gegeven moment besloot de stichting haar hele woningbezit te verkopen en de opbrengst te storten in een fonds dat nog altijd de oorspromnkelijke doelstelling heeft. Toen in 1995 de stichting honderd jaar bestond, zette ze dat jubileum luister bij met een kunstwerk, een monument.
In het voorbijgaan zie je een grote opstaande blauwe plaat waar aan de onderkant een ondefinieerbare massa tegenaan ligt. Pas bij nadere beschouwing blijkt die massa een bronzen landschap te zijn, met heel herkenbaar allerlei landmarks als de Eiffeltoren, de Big Ben, het Colosseum, de Toren van Pisa, de Dom van Keulen, de Sint Pieter en nog veel meer.
Kunstenaar Cor Litjens heeft geen grote moeite gedaan om het landschap zo realistisch mogelijk te componeren. Zowel aan de voorzijde met de blauwe gepolijste kant, die als het ware de hemel vormt, als aan de achterzijde (tegen de ruwe bewerkte steen) zijn in de stadsgezichten diverse Eiffeltorens en Torens van Pisa herkenbaar. Het is een knipoog, een spel met de kijker, de uitdaging om zo veel mogelijk te herkennen. En dat maakt dat je er naar kunt blijven kijken.
Of T Mobile die aandacht ook zo lang weet te vangen is de vraag.