“Billie Eilish zit de tijdgeest op de hielen” kopte de Volkskrant op maandag 26 oktober. Een dag eerder was de Amerikaanse singer-songwriter in een livestream te zien geweest. Corona maakt touren en grote uitverkochte concerten onmogelijk en dus lijkt dit de oplossing te zijn. Als we journalist Robert van Gijssel mogen geloven, slaagde Eilish met sublieme gebruikmaking van de techniek erin visueel te overtuigen, waarbij uiteraard het allerbelangrijkste haar zang was. Bij elk nummer werd de hele setting waarin Eilish optrad aangepast, misschien wel beter dan het ooit tijdens een concert mogelijk zou zijn.
Uiteraard weet ik wie Eilish is en heb ik wel eens wat van haar gehoord, maar om de livestream te kunnen bekijken moet je 25 euro neertellen. En dat vind ik te veel om de vraag beantwoord te krijgen die mij na het lezen van het artikel bezighoudt: wat is de rol of de betekenis van Maman, het enorme beeld van een spin van Louise Bourgeois, waar Eilish in een van de foto’s onderdoor lijkt te lopen. Met opzet schrijf ik lijkt, want er is meer symmetrie in dit beeld dan in Maman en in de vage vorm die op de foto zichtbaar is, ontbreekt de buik van de spin waarin zij haar eieren bewaart.
De moeder van een hardcore fan meldt me dat Eilish een spin als huisdier heeft en dat in de clip van Takashi Murakami bij het nummer you should see me in a crown een prominente rol is weggelegd voor spinnen.