‘Hij trekt elke ochtend baantjes in zijn aftershave’. Deze opmerking is me altijd bijgebleven over een man die al te veel geurde. Ik moest er afgelopen week weer aan denken toen ik twee reclameposters zag met bijna hetzelfde idee. Bij de poster van Paco Rabanne zit een vrouw wulps in een cocktailglas. Waarom precies is de vraag. En die wordt niet beantwoord met de slogan eau my gold!
Bij een andere reclameposter, van Chanel no. 5, zit een vrouw onder in de boog van de 5. Zij heeft haar benen de andere kant op, maar de houding is min of meer gelijk. Het is een soort afgeleide van het zitten in een cocktailglas.
Het idee of vooral de vorm is al oud. Begin jaren ’30 van de vorige eeuw kwam Howard S. Redell met een montagefoto. Photoshop bestond nog niet en het monteren van foto’s was een kwestie van techniek of anderszins gebruik maken van suggestie. Redell had een levensgroot cocktailglas kunnen laten maken, maar deed dat niet. Hij monteerde een model in een glas en werd er beroemd mee. Het idee werd door de reclame omarmd en vooral de associatie met drank werd uitgemolken. Om het beeld in verband te brengen met parfum is nieuw.
Of Redell, die in 1972 overleed en zijn hele leven vooral bezig is geweest met fotomontage, veel verdiend heeft aan zijn idee, is zeer de vraag. Alleen al het gebruik van andere glazen en andere poses maakte het mogelijk om zonder bronvermelding eindeloos te variëren.