Het beslissende moment noemde fotograaf Henri Cartier-Bresson het, le moment décisif, The decisive moment. Hét moment waarop je als fotograaf afdrukt en een handeling bevriest. Cartier-Bresson was er een meester in.
Deze week heeft De Groene Amsterdammer een verhaal over dertig jaar van van de muur. Over twee pagina’s staat een foto afgedrukt van Gilles Peress. In 1993 fotografeerde hij in de sociale-woningbouwwijk Hoyerswerda, voormalig Oost-Duitsland. Op een desolaat braakliggend terrein springt een jongeman over een plas, met in de plas het volledige spiegelbeeld. Het beslissende moment!
Maar wacht eens, kennen we dat beeld niet ergens van, van Henri Cartier-Bresson bijvoorbeeld?
Zoekend op internet kom ik nog een over water springende man tegen, van de Finse fotograaf Pekka Keskinen. Niet alleen noemt hij zijn foto Homage, op zijn website gaat hij ook uitgebreid in op de foto van Henri Cartier-Bresson.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat er in de fotografie twee beslissende momenten zijn: het moment waarop je daadwerkelijk afdrukt. En het moment waarop je besluit een iconische foto nog eens opnieuw te maken.