‘Bang voor die ene paddestoel’ luidt de kop boven het korte interview met Jan de Hoop in het Volkskrant Magazine van 26 augustus 2023. De Hoop vertelt over zijn man Coen, die een cursus wildplukken volgt, en hoe hij bang is dat er vandaag of morgen ineens een giftige paddenstoel op het menu zal staan. Het voelt als een tijdbom. Je weet dat hij gaat ontploffen, alleen niet wanneer. Het is als de granaat in de hand van de jongen die Diane Arbus in 1962 fotografeerde in Central Park. Dreigender nog dan de handgranaat in de rechterhand is de verkramping in de linker.
Maar is er wel dreiging? De titel van Arbus’ foto is Child With Toy Hand Grenade, Central Park, NYC, 1962. Het is de pose van het jochie die bepaalt dat er in het hoofd van de toeschouwer iets van kortsluiting ontstaan. En zo is het waarschijnlijk ook met De Hoop en de giftige paddenstoel.
Soms gaat de verbeelding met mensen op de loop. Dat doet overigens ook het portret dat fotograaf Erik Smits van Jan de Hoop maakte. We zien een oudere man tijdens het klussen op zijn terras. Hij oogt onschuldig, maar zijn blik heeft iets dat moeilijk te peilen is. Met de gasbrander in zijn hand zou De Hoop zomaar een levensgevaarlijke psychopaat kunnen zijn, dodelijker nog dan die ene paddenstoel.