A picture tells a thousand words. Het zijn gevleugelde woorden die duidelijk maken dat een foto vaak veel duidelijk kan maken, dan in woorden te vatten is. En soms brengt een foto associaties met zich mee. Waardoor een foto van Che Guevara ineens een link heeft met Michelangelo.
De Pietà als voorstelling is zo oud als de weg naar Rome. Daar, voor in de Sint Pieter, staat ook de meest beroemde, die van Michelangelo, schitterend in wit marmer. Het is ook de voorstelling zoals de Pietà meestal wordt weergegeven: Maria zittend en treurend met het dode lichaam van Christus op haar schoot.
Er is nog een andere, veel rauwere Pietà-voorstelling, waarvan de bekendste werd geschilderd door de Duitser Franz von Stuck. Voor het over de volle breedte van de voorstelling afbeelden van het dode lichaam heeft hij zich zeer waarschijnlijk gebaseerd op Hans Holbein.
In Stucks voorstelling staat Maria treurend naast een opgebaard lichaam. Er is sprake van rouw, maar de liefdevolle band tussen moeder en kind ontbreekt.
Onlangs doken in een dorpje in Noord-Spanje acht verloren gewaande foto’s op. Foto’s die fotograaf Mark Hutten in oktober 1967 maakte op de dag nadat Che Cuevara in Bolivia werd geëxecuteerd. Op een ervan zien we Che liggen over de volle breedte van de foto. Naast de baar staan een politieagent en een tweede persoon. Doordat ze achter de baar staan is het effect minder dramatisch dan in het schilderij van Stuck, waar Maria voor de baar is afgebeeld. Niettemin is de gelijkenis, vooral door het gestrekte lichaam en het koude, afstandelijke blauw (bij Stuck in de kleding van Maria, op de foto de achterwand), treffend.