Je zult maar de geschiedenis in zijn gegaan als il Terribile, de verschrikkelijke. Dat is weinig vleiend, helemaal niet als paus. Het overkwam Giuliano della Rovere, beter bekend als Julius II. Waar hij die bijnaam aan te danken had, laat ik hier buiten beschouwing. Paus Julius II had ook zijn verdiensten, zeker voor de kunstgeschiedenis. Hij gaf architect Donato Bramante de opdracht om de nieuwe Sint Pieter te bouwen. Zijn privévertrekken in het Vaticaan, bekend geworden als de stanze, liet hij van fresco’s voorzien door de schilder Rafaël, terwijl Michelangelo de Sixtijnse kapel mocht beschilderen. Daarnaast kreeg Michelangelo nog een opdracht van Julius, namelijk om voor hem een praalgraf te maken. Dat is er ook gekomen, in 1545 voltooide Michelangelo het beeld van Mozes dat tegenwoordig een van de pronkstukken is in de basiliek van San Pietro in Vincoli. Alleen was dat wel 32 jaar na het overlijden van Julius.
Ik schreef hier al eens over Mozes en waarom hij hoorntjes heeft. Dus daar ga ik niet opnieuw op in. Maar het is wel goed om te weten en vooral om Mozes te herkennen. Pas zag ik hem staan op een schap in een antiquariaat. Mozes, onmiskenbaar. Maar van Michelangelo? Ik had mijn twijfels. Achterop het figuurtje was hij gesigneerd: G. Ruggeri. Ik kocht het beeldje en wilde er uiteraard meer over weten. Wie was die Ruggeri? Was het een tijdgenoot van Michelangelo of misschien een leerling? Niets van dat al. De G. van Ruggeri zou kunnen staan voor Gino en een renaissancekunstenaar is hij zeker niet. Ik vind een beeldhouwer die hier en daar wordt aangeprezen als beroemd en die geboren is in 1957. Beroemd is hij misschien wel, maar niet omdat hij een groot kunstenaar is.
Hij zal wel verstand hebben van beeldhouwen, maar een groot beeldhouwer is hij niet. Hij is vooral kopiist. Zo maakte hij de Mozes van Michelangelo, maar ook diens David en Pietà, Antonio Canova’s Paulina Borghese en Amor en Psyche, de Venus van Milo en tal van andere klassieke beelden. Zoeken naar Ruggeri wordt geen zoektocht langs beroemde musea, maar langs websites als Marktplaats, Etsy en Ebay. Mag dat allemaal? Kennelijk. Wie Ruggeri’s Mozes naast die van Michelangelo zet, zal allerlei kleine verschillen opvallen, vooral in de baard en in de plooival van Mozes’ gewaad. Naast het ontwerp is er ook nog het materiaal. Er zijn online zoveel Ruggeri’s te vinden, dat je je afvraagt hoe dit van marmer of alabaster, waar het op lijkt, gemaakt kan zijn. Maar het heeft wel het gewicht van een natuurstenen beeldje. Vooralsnog houd ik mijn aanwinst intact. Maar het zou me niet verbazen als ik, mocht ik het beeldje doorzagen, iets tegenkom dat het geheel extra gewicht geeft.
Geef een reactie