De oranje gloed doet denken aan films en foto’s van de Amerikaanse Midwest. Met grote droogte en tumbleweeds. Een boer staat met gebogen hoofd aandacht te besteden aan zijn koeien. Dat de scène niet afkomstig is uit de Verenigde Staten, verraadt het oormerk van de koe links voor. De voorstelling is geschilderd op een silo van OOCON (Op- & Overslag Coöperatie Oost Nederland) in Lochem. Maker is Miel Krutzmann, die ook als hij, zoals hier, individueel werkt, toch signeert met TelmoMiel, omdat hij veel samenwerkt met Telmo Pieper. Hun werk is op diverse plekken in de wereld te zien, van Christchurch, Nieuw-Zeeland tot Buenos Aires, Argentinië. Hun werk in Lochem met de titel Verbonden, is één van de voorstellingen van de Silo Art Tour, die voert langs zeven beschilderde silo’s in de Achterhoek.
Verbonden is niet alleen maar een agrarische scène. Er zit ook symboliek in. Rechts in de achtergrond is een oud huis zichtbaar. Het is Huis Verwolde dat in 1775 door eigenaar van het landgoed Frederik Willem van der Borch liet bouwen naar een ontwerp van architect Philip Willen Schonck. Het huis staat iets ten oosten van Laren, vlakbij Lochem.
Links in de achtergrond is een scène te zien uit de geschiedenis van Lochem. In 1590 tijdens de Tachtigjarige Oorlog trachtten de Spanjaarden Lochem in te nemen door zich te verstoppen in een hooiwagen. Het was aan Poorters Jan, zoon van een van de Lochemse poortwachters te danken, dat de list doorzien werd. Hij plukte wat hooi uit de wagen en onthulde daarmee de voet van een Spaanse soldaat. Het voorval staat bekend als De Hooiplukker.
Ten slotte is er nog de schop in de hand van de boer, die verwijst naar het ontstaan van het Twentekanaal, dat in de crisisjaren ’30 met de hand is gegraven.
Krutzmann toont zich in de voorstelling een buitengewoon vaardig kunstenaar. Het hoogste deel van de silo is zo’n vijftig meter, waarmee de beschouwer zich een beeld kan vormen van het totale oppervlak, 1300 m2. Maar bijvoorbeeld de stofuitdrukking van de pet van de boer of de rits in zijn tuinbroek zijn prachtig geschilderd en doen aan alsof je er met je neus bovenop staat.
Over het hoofd van de boer zou je kunnen discussiëren. Het is nu nederig gebogen. Was de voorstelling niet sterker geweest als, zeker in deze agrarische omgeving, de boer zijn beschouwers rechtstreeks en zelfbewust in de ogen had gekeken? Misschien wel. Maar onwillekeurig dringt zich ook de associatie op met die andere boer die deemoedig het hoofd buigt: de boer uit Het angelus van Jean-François Millet, behalve dan dat deze gelovige boer zijn pet heeft afgenomen om, zoals de titel al zegt, te bidden.
De boer in Verbonden is al van heel ver te zien en pas op het laatst openbaart de schildering zich ten volle. Het is eenzelfde soort ervaring als in een museum een nieuwe zaal binnenlopen. En de symboliek erin zorgt ervoor dat je telkens weer kijkt of je nieuwe elementen kunt ontdekken.
Locatie: OOCON, Goorseweg 13, 7241 DB, Lochem
Geef een reactie