In 1982 kwam ik voor het eerst in Nijmegen. Een vriend was hier gaan studeren en ik logeerde een paar dagen bij hem. Ik herinner me dat ik, onderweg naar de universiteit, op de hoek van de Heyendaalseweg en de Kapittelweg, werd getroffen door een groot kunstwerk van roestige stalen platen.
Evert Strobos, dacht ik direct. In Hengelo, waar wij beiden op school hadden gezeten en ik nog altijd woonde, was Strobos the talk of the town. Eind jaren ’70 maakte hij furore met grote cortenstalen werken in de openbare ruimte. In mijn omgeving hoorde ik vooral afkeurende geluiden. Ik vond het wel intrigerend. Maar niet meer dan dat.
In 1987 begon ik in Nijmegen aan de studie Kunstgeschiedenis. Of de stalen platen er toen nog stonden en of ze nog roestkleurig waren, herinner ik me niet meer.
Een aantal jaar geleden begon ik me te interesseren voor kunst in de openbare ruimte en dan vooral in Nijmegen. Ik begon erover te lezen, fotografeerde beelden en zocht naar informatie over de kunstenaars. Zo kwam ik erachter dat een groot kunstwerk langs de Heyendaalseweg The Blue Borderline heette en gemaakt was door kunstenaar Jan Jacobs Mulder. Dat vond ik vreemd. Was dit niet hetzelfde werk dat eerst roestkleurig was? En hoe zat het dan met dat Blue in de titel?
Op de website van de kunstenaar staat dat het werk is gemaakt van beschilderd cortenstaal en dat het geplaatst is in 1980. Was dit inderdaad het werk dat ik roestkleurig had gezien? Ik zocht informatie, maar kon niets vinden. Ik sprak erover, maar niemand kon mijn herinnering bevestigen. Als het inderdaad hetzelfde werk was, moet iemand ooit besloten hebben dat het werk een kleurtje moest krijgen. Wie en wanneer?
Een andere, misschien wel belangrijker vraag is waarom het werk naar de overkant van de Heyendaalseweg is verhuisd. Op de website van Jan Jacobs Mulder lezen we:
De begrenzing van de stad en het universiteitsterrein was onduidelijk en sculpturen van een stevige maat zouden daarin verandering kunnen brengen. Mij werd gevraagd een masterplan te ontwikkelen en één van de grenstekens te ontwerpen.
Doordat we in Nederland rechts rijden en aan de linkerkant tegemoet komend verkeer is, staan verkeersborden en andere markeringstekens rechts van de weg. Dus de hoek van de Heyendaalseweg en de Kapittelweg was een logische plek. Komend vanuit de stad, net over het viaduct, zag je als fietser of als automobilist dat kolossale kunstwerk. Je gaat nu een andere wereld binnen, de wereld van de wetenschap, van de universiteit, maakte het werk je duidelijk.
Op de website Kunst op straat van de gemeente Nijmegen is te lezen dat het werk in 2008 ‘in verband met herinrichting van het gebied’ verhuisd is naar de overkant. Begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook ongelukkig. Van signaal dat je een bijzondere wereld betreedt, verwerd het kunstwerk tot een markering dat je terugkeert naar het gewone leven. Daarbij was het strenge, indringende van de roestkleur letterlijk weggeveegd onder de lieflijke blauwe verf.
Hoe de kunstenaar hier over dacht, kunnen we hem helaas niet meer vragen. Jan Jacobs Mulder overleed afgelopen weekend. Als een soort eerbetoon plaatste ik een foto van The Blue Borderline op social media. Daarop kreeg ik diverse reacties dat het werk ooit roestkleurig was, dus inderdaad precies zoals ik me altijd al herinnerde.
Michel ter Berg zegt
Beste Peter,
Het kunstwerk had onderdeel moeten worden van een serie grenstekens. Het is geheel in overeenstemming met Jan Jacobs Mulder na een aantal jaren blauw geschilderd vanwege de vele plak- en spuitacties, met een type coating om het beter te kunnen onderhouden. Zoals het ook geheel in overeenstemming met hem naar de overkant van het kruispunt in de Heyendaalseweg is verplaatst. Dat had zijn oorzaak in de nieuwe vormgeving van de hoofdwegen op de universiteitscampus (‘rondje heyendaal’) voor betere doorstroming van het OV en de realisatie van vrijliggende fietspaden. De aansluiting van de Kapittelweg op de Heyendaalseweg moest toen iets zuidelijker worden gerealiseerd.
De verplaatsing van het kunstwerk is toen zeer overwogen gerealiseerd. Jan Jacobs Mulder heeft in de jaren zeventig en tachtig een zeer belangrijke rol gespeeld bij de realisatie van kunst in de openbare ruimte bij de Nijmeegse universiteit. Een bijzonder aardige man, dat hij moge rusten in vrede.
Peter Zunneberg zegt
Dank Michel, voor deze mooie aanvulling. Weet je ook hoe het werk heette voor het blauw geschilderd werd?
George Nelis zegt
Hallo, vanwege een kunstwerk in Haarlem, ‘Teken’ genaamd, ben ik op zoek naar de echtgenoot en/of kinderen van Jan Jacobs Mulder.
Esther zegt
Hallo George,
Zijn dochter A. Mulder en zoon D. Mulder kun je bereiken op mulessie@planet.nl.
Esther zegt
Hoi George, kinderen J.J. Mulder zijn bereikbaar via mulessie@planet.nl.