Acht locaties kent Het Hooghuis. Zes in Oss, een in Heesch en een in Ravenstein. Een van de zes in Oss wordt aangeduid als TBL. Om precies te zijn is dit het Titus Brandsma Lyceum. De school is genoemd naar misschien wel de bekendste karmeliet, Titus Brandsma. Voor de school staat een beeld van hem, gemaakt door Theo van der Nahmer.
Titus Brandsma werd geboren in 1881 in de buurt van Bolsward. Hij studeerde in Rome waar hij promoveerde in de filosofie en doceerde als pater karmeliet in Oss in het plaatselijke studiehuis. Hij richtte er een HBS op die later naar hem genoemd werd. Mogelijk heeft Brandsma ook een rol gespeeld in de oprichting van de Stichting Carmelcollege in 1922. Deze stichting streefde goed voortgezet onderwijs na en bestaat nog steeds. Het Hooghuis is een van de twaalf scholen die vallen onder de stichting.
Na 1923, toen in Nijmegen de Katholieke Universiteit werd opgericht werd hij daar hoogleraar wijsbegeerte en mystiek. Tijdens het collegejaar 1932-1933 werd hij benoemd tot rector-magnificus. Later verzette hij zich tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen diverse door de nazi’s opgelegde regels. Hij werd in januari 1942 gearresteerd en uiteindelijk kwam hij terecht in het concentratiekamp Dachau waar hij op 26 juli 1942 overleed.
In Nederland zijn er tal van scholen naar Titus Brandsma genoemd, zoals in Delft, Hoogeveen, Hengelo, Hilversum, Berg en Dal en Brunssum. En er zijn er meer. Ook in het voortgezet onderwijs is een handvol scholen naar hem genoemd, zoals in Oss, maar ook in Bolsward. Beelden van Titus Brandsma zijn er veel minder. Behalve Van der Nahmers beeld in Oss, zijn er twee bustes (in op een verzetsmonument in Bolsward en een in een kerk in Amstelveen). De meeste gelijkenis met het beeld in Oss vertoont het beeld van Titus Brandsma van Gerard Mathot op de campus van de Radboud Universiteit.
Beide beelden laten een man zien die fier rechtop staat, symbool van zijn onverzettelijkheid. Brandsma is beide keren gehuld in het ordekleed van de karmelieten. In Nijmegen draagt hij in een hand een paar boeken en een brief, in zijn andere hand heeft hij een professorale baret. Maar het meest opvallende verschil is zijn bril, bekend van alle foto’s die er van Brandsma bestaan. Die ontbreek op het beeld in Oss. Daar heeft hij zijn ogen dicht en lijkt hij in gebed, een indruk die wordt versterkt door zijn handen. Misschien is het wel een heel karakteristiek houding, ik weet het niet. Maar als voorbeeld voor ons allen, waar Brandsma min of meer tot is uitgegroeid, was een andere keuze van de beeldhouwer misschien sterker geweest.