Dorsoduro

Cultuur ligt voor het oprapen

  • Home
  • Dwarskijken
  • Muurmuseum
  • Poëzie
  • School en kunst
  • Contact

Muurmuseum: Schoenmakers

12 januari 2022 door Peter Zunneberg Reageer

Muurmuseum, reliëf, Piet Schoenmakers, Roermond

Een muur in de Kloosterwandstraat in Roermond is deels bekleed met groene tegels. De meeste zijn plat, maar een aantal vormt samen een reliëf. De voorstelling is, door een ver doorgevoerde stilering. niet makkelijk te lezen. Rechts zien we negen ruiters, hoewel de paarden door hun lange hals meer doen denken aan lama’s. De lichamen van de paarden hebben ook wel iets weg van eettafels. De linkerhelft van het reliëf is lastiger te duiden. Helemaal links zien we een geknielde figuur, die met zijn armen horizontaal gestrekt zijn handpalmen toont. Daarnaast staan een kruis en twee smalle figuren, waarvan er één een schild lijkt vast te houden. En er is een wezen dat iets weg heeft van een doodshoofd, maar waarschijnlijk een uil is. En dan zijn er nog twee jaartallen, 1213 en 1218. Uiteindelijk ligt daar de belangrijkste aanwijzing om het reliëf te interpreteren. Het is het enige concrete gegeven waarop je kunt zoeken.
1213 blijkt het jaar waarin Roermond in opdracht van Otto IV met de grond gelijk werd gemaakt. Volgens sommige bronnen was deze Otto, zoon van Heinrich der Löwe, keizer van het Heilige Roomse Rijk. Andere bronnen spreken dat juist tegen. Ook is niet helemaal duidelijk met wie Otto in conflict was. Wel is zeker dat Roermond de meest zuidelijke van de vier hoofdsteden van het hertogdom Gelre was. En waarschijnlijk heeft dat een rol gespeeld bij Otto’s vernietigende plan. 1218 blijkt het stichtingsjaar van de Munsterabdij, een belangrijk feit voor de ontwikkeling van de stad.
Maker van het reliëf is Piet Schoenmakers, geboren in 1919 in Roermond en daar in 2009 overleden. Na zijn opleiding, eerst in Roermond en daarna in Amsterdam, kreeg Schoenmakers in 1941 de Prix de Rome. Na de oorlog ging hij werken voor Atelier St. Joris in Beesel, een kilometer of zes ten noorden van Roermond. Dit atelier, waar tal van kunstenaars werkten, was gespecialiseerd in keramische kunstvoorwerpen voor kerken en privégebruik. Maar er werden ook gebruiksvoorwerpen geproduceerd. Ik vind het mooi dat het reliëf iets vertelt over de geschiedenis van Roermond, dat het is gemaakt door een kunstenaar van de stad en ook iets laat zien van de kunstproductie in de directe omgeving van de stad.

Categorie: beeldhouwkunst, Muurmuseum Tags: Piet Schoenmakers, Roermond

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorie

  • architectuur
  • beeldhouwkunst
  • Chronogram
  • Dwarskijken
  • erfgoed
  • film
  • fotografie
  • Jaar van het boek
  • Kunstcolumn
  • literatuur
  • Muurmuseum
  • muziek
  • omgevingskunst
  • Op zoek naar Schwind
  • poëzie
  • schilderkunst
  • School en kunst
  • stedenbouw
  • street art
  • tekenkunst

Trefwoorden

Adolf Friedrich von Schack Amersfoort Amsterdam anoniem Arnhem Berlijn Den Bosch Den Haag Deventer Doetinchem Dordrecht Eindhoven Enschede Franz Schubert Gent Gorinchem H.H. ter Balkt Harderwijk Hengelo Ida Gerhardt Ingmar Heytze Jaap Robben Jules Deelder Leeuwarden Leiden Maastricht Michelangelo Middelburg Moritz von Schwind München Naarden Nijmegen Nunspeet Rome Rotterdam sonnet stadsdichter Tilburg Utrecht Venetië Venlo Watou Wenen Willem Wilmink Zutphen

Alle trefwoorden

Copyright Dorsoduro © 2023 · Log in